עוד עדכונים
-
זמני היום לשבוע פרשת מקץ
זמני היום לתאריכים י"ד-כ' כסלו התשפ"ה כולל הילולות הצדיקים וסגולות נוספות לחנוכה
-
סטים זוהר הקדוש מהדורת כיס
-
נענים לקריאתו של מורנו ורבנו
-
זמני היום לשבוע פרשת וישב
-
שותפות בסיום הזוהר העולמי
-
זמני היום לשבוע פרשת וישלח
-
מאירים את הלבבות
-
מזהירים את הנשמה - חנוכה התשפ"ה
-
אמירת קדיש לעילוי הנשמה
-
התרת קללות
פרשת עקב - חס"ה לשבת
מה יגרום לכך שעם ישראל יהיו מעל כל האומות? בזכות מה זכה ר' יעקב מהונגריה שיתנו לו משמים הזדמנות נוספת? והאם נער שנעשה בר מצוה פוטר את הציבור מתחנון? • חידוש סיפור והלכה לפרשת עקב
רבי יוסף שמואלי | יום רביעי י"ז מנחם אב התשפ"ד | 21.08.2024 | 12:00
חידוש
"וְאָכַלְתָּ אֶת כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (ז, טז)
משל לאחד שהיתה לו רפת עם הרבה חמורים. פעם אחת היה צריך לקחת משא גדול של בשמים ממקום למקום, הלך לרפת ובחר חמור אחד והטעין עליו את כל המשא ויצא אתו לדרך, וכשהיו בדרך, כל האנשים התקרבו אל החמור כדי להריח מהבשמים שהיו עליו. אח"כ כשבעה"ב החזיר אותו לרפת החמור התחיל להשתבח בפני החברים שלו איך שכולם אוהבים אותו ובאים להיות בחברתו.
סיפור
"כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָכֶם" (יא, כה)
הלכה
וידוי ונפילת אפיים
א. מצות עשה מדאורייתא להתודות על עוונותיו, כמש"כ (במדבר ה, ו-ז) "איש או אשה כי יעשו מכל חטאת האדם למעל מעל בה' ואשמה הנפש ההוא, והתודו את חטאתם אשר עשו".
ב. בין חזרת העמידה לנפילת אפים, אין להפסיק כלל ועיקר, זולתי באמירת הוידוי, וכן באמירת ויעבור וי"ג מידות פעם אחת, ותיכף יעשה נפילת אפים.
ג. יאמר את הוידוי בנחת מלה במלה, ויכנע מאד, ויתחרט על מעשיו, ויהיה בדעתו לשוב מחטאיו, ולא יאמר בלי דעת וחרטה חס ושלום. וטוב לומר קודם הוידוי לשם יחוד קובה"ו הריני בא לקיים מצות עשה וכו'.
ד. יעמוד וישחה מעט, ויסגור יד ימינו כאגרוף, ויהיה האגודל תחת האצבעות, ויכה בצד שמאל על לבו בנחת, הכאה אחת בכל תיבה.
ה. צריך האדם לומר כל פרטי הוידוי כולם אשמנו בגדנו וכו', אע"פ שיודע האדם בעצמו שאין בו כל הדברים ההם, דמלבד מה שנענש האדם על חטאיו, גם הוא נענש על חברו מטעם הערבות כי כל ישראל הם גוף אחד כלול מאיברים רבים, או שחטא בזה בגלגולים קודמים.
ו. יאמר י"ג מדות בכונת הלב ובנחת ובמתון, כי רבו סודותיהן והדברים עומדים ברומו של עולם. וטוב שימנה הי"ג מדות באצבעותיו, כדרך שמונה י"א סמני הקטורת, והוא מנהג יפה ונכון.
ז. יאמר מזמור "לדוד אליך", בנחת ובכוונה מלה במלה, במיתון ובישוב הדעת. ובזכות זה לא יתן השם לאחרים חילו, ולא ימות בקיצור שנים, ולא תשלוט בו אש גהינם. ונוהגים לשבת בשעת אמירת נפילת אפים, וגם אומרים אותו בלחש. וכאשר אומר "אליך ה', נפשי אשא", יכוין למסור עצמו למיתה, על קיום התורה והמצוות.
ח. בר מצוה שמלאו לו שלוש עשרה שנה, אותו היום אין אומרים וידוי כל הציבור המתפללים עמו. כיון שזה יום טוב שלו, שנעשה מצוּוה במצוות. ואמנם גם אם חתן הבר מצוה מגיע לבית הכנסת כמה ימים קודם לכן או לאחר מכן, וחוגג את טקס הנחת התפילין עם בני משפחתו, בשמחה ושירים וקול רינה, כפי שנהוג בימי שני וחמישי כדי להעלותו גם לתורה, אין אומרים בו תחנון.
מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע
בברכת שבת שלום ומבורך!